Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

Läs intervjun med Jonas Linderoth

Jonas Linderoth är i grunden ämneslärare i bild och religion men gick vidare och utbildade sig till forskare i pedagogik. Sedan 2015 är han professor vid Göteborgs universitet och forskar i första hand om frågor kring spel och lärande.

”Jag höll på med rollspel en stor del av min ungdomstid. Det visade sig att det som för mig var en hobby kom till stor nytta i mitt arbete som forskningsassistent. Mina kunskaper om spel fungerade väl och på sätt och vis drevs jag av en slump in i en karriär som spelforskare. Så det jag har sysslat med är att studera spel och lärande och hur man kan använda spel i pedagogiska praktiker.”

Nu är det lätt hänt att tro att Jonas Linderoth näst intill okritiskt hyllar spel som en kreativ lärandemetod. Tvärtom är han mycket kritisk till dagens IT-undervisning.

”Det som behövs är inte surfplattor, för det har så gott som alla hemma. Det som snarare behövs är kraftfulla datorer för 3D-modellering, ordentliga ritbord och verktyg för att kunna bygga sina egna robotar.”

Jonas Linderoth har precis lagt sista handen vid en bok med titeln ”Lärarens återkomst” som ges ut till hösten.

”I boken formulerar jag en kraftfull kritik av en del av de pedagogiska idéer som florerar i Sverige från 90-talet och framåt. Det handlar om en kritik mot en pedagogik som bygger på konstruktivistiska idéer om lärande. Min drivkraft är återupprätta läraren. Han eller hon som kan något och som lär ut, som har en idé om hur det ska gå till och som har struktur på undervisningen. Jag menar att en sådan pedagogik är något som gynnar de svagaste eleverna.”

För Jonas Linderoth är just detta en djupt personlig erfarenhet. Han är uppväxt i ett hem utan universitetskultur med föräldrar som båda var halvtidssjukskrivna.

”För mig var det tre av mina lärare på Sannarpsgymnasiet i Halmstad som fick en betydande inverkan på mitt liv. De var precis den typ av lärare som ofta svepande målas ut som betygspådrivande Caligulatyper. Lärare som fokuserade på sitt ämnesinnehåll och ansåg att de hade något att berätta för sina elever. Men det var de lärarna som gjorde det möjligt för mig att göra en klassresa – och jag vill att fler ska få göra den. Den grundläggande idén, att en person som kan något berättar om detta för andra som inte kan lika mycket, är inte så dum.”

På Skolforum kommer Jonas Linderoth att prata om just lärarens återkomst och en pedagogik som bygger på att en lärare berättar, visar och instruerar. Du möter också andra intressanta föreläsare som diskuterar förutsättningarna för att utveckla svensk skola, exempelvis Per Kornhall, Jan Håkansson och Daniel Sundberg. Missa inte det!