Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

Fantastiskt när nyanlända elevers svenska börjar blomma

Som många andra lärare de senaste åren så fick plötsligt Sara Persson förmånen att möta och arbeta med nyanlända elever.

”Det var bara att sätta igång och försöka göra sitt bästa. Men efter ett tag blev jag mer och mer frustrerad. Jag kände att jag vill kunna mer så att jag kunde göra ännu mer nytta.”

Sara Persson valde då att utbildningen ”svenska som andraspråk” på högskolan. Efter det så har hon fokuserat på att utveckla lärandet för dem som nyss har kommit till Sverige. Nu har klassläraren från Västervik samlat sina erfarenheter i boken ”Nyanlända elever”.

”Jag har skrivit den bok jag själv skulle ha velat ha när jag började undervisa barn från andra länder. Det är så många olika aspekter att ta hänsyn till. Allt från barn som mår dåligt och aldrig har gått i skolan till elever som längtar efter att lära sig mer på ett nytt språk.

Ibland får man så påtagliga bevis hur viktig skolan är. Jag minns till exempel en 7-årig flicka som efter tre dagar hoppade upp i min famn och ropade glädjestrålande – I love you skolan!”

En viktig insikt är att det handlar om elever som inte kan svenska än, men som kan mycket annat.

”Det gäller att se bortom språket och ta reda på den enskilda eleven styrkor och vad han eller hon är intresserad av. Med det som grund är sedan lättare att gå vidare. Kom också ihåg att visa intresse för elevens modersmål, det skapar en koppling till det svenska språket.”

På Skolforum kommer Sara Persson att resonera kring konsten att möta barn och deras familjer från andra kulturer och hur man kan jobba med modersmål och stöttning. Andra intressanta föreläsare på Skolforum i sammanhanget är Layal Kasselias Wiltgren, Tiia Ojala, Michael Lundgren och Ellinor Skaremyr.